1.EXT.CURTE AZIL-NOAPTE
Cei trei: COSTEL, SORIN şi noul lor amic LĂUTARUL
ajung în incinta unei curţi îngrădite cu plase de sârmă înalte de doi metri ca
într-un lagăr nazist. În curte se găsesc aliniate 5 conteinere de locuit ca pe
şantiere. La poarta adăpostului stau înghesuiţi unul într-altul, înghetaţi,
aşteptând să îşi audă numele strigat, vreo 100 de persoane. Trişti si
gârboviţi. Se ştie că nu e loc pentru toată lumea pentru că sunt
disponibile doar puţine paturi dar toţi speră să prindă măcar o porţie de ceai
cald servită de obicei în căni de metal ca la cazarmă. Frigul se
înteţeşte iar oamenii suflă în mâini să se încălzească. Aburul răsuflării lor
îngheţate încarcă atmosfera în timp ce începe să fulguie uşor. SORIN şi LĂUTARUL
se aşează la coadă, cu speranţa că poate apucă şi ceva de mâncare nu doar ceai
cald. La coadă se aşează ca din senin şi o gaşcă de oameni graşi şi plini de
muşchi care au pretenţia să fie serviţi şi ei. COSTEL le face semn din cap
celor doi amici că vrea să dea o tură prin curte iar cu mâna arată către
ieşire.
SORIN
(înghiţit de mulţime, către COSTEL)
Nu vrei ceai?
COSTEL
Nu vreau!.
SORIN
Aici, la coada asta bobocii nu se numără toamna.
Se numără primăvara. Atunci ne uităm unii după alţii şi vedem câţi am mai
rămas.
COSTEL
Ne întâlnim la ieşire când terminaţi!.
2.EXT.CURTE.AZIL.COPAC-NOAPTE
Curtea arată ca un punct terminus dotat cu sală
de aşteptare în aer liber unde vin să se odihnească aşteptând ultimul tren al
vieţii oamenii care trebăluie printre ruine şi gunoaie în timpul zilei.Mergând
prin curte, printre oameni obosiţi, trântiţi pe cartoane sau pe bănci,
înconjuraţi de sacoşe, saci şi cărucioare încărcate cu materialele recuperabile
plimbate mai devreme pe strada Fericirii şi privind feţele obosite ale
obişnuiţilor acestui loc ochii îi cad pe faţa unui bărbat pletos(CÂNTĂREŢUL 47
de ani) îmbrăcat într-un costum de blugi murdar şi rupt care stă jos, sprijinit
cu spatele de un copac gros iar lângă el odihneşte o chitară. Privirile lor se
întâlnesc iar bărbatul îşi ia chitara şi începe să cânte în surdină un cântec
revoluţionar adresat lui COSTEL care se luminează dintr-odată la faţă. Era CÂNTĂREŢUL,
prietenul şi fostul coleg de servici şi revoluţie.
CÂNTĂREŢUL
(spre COSTEL în timp
ce cântă din chitară)
...mai bine golan decât activist, mai bine mort
decât comunist..Bă Costele tu eşti mă? Da ce chelie ţi-a crescut. Alea cinci
fire să le vopseşti roz după ce le freci cu usturoi să crească creţ.
Privind visător spre prietenul regăsit, COSTEL
este purtat pe aripile unor amintiri comune vechi de mai bine de 20 de ani.
3.INT.UZINĂ.SALA.ŞEDINŢE-NOAPTE-FLASH-BACK
COSTEL TÂNĂR şi CÂNTĂREŢUL TÂNĂR(27ani) gen
rocker, brunet, ochi negri, păr lung, simpatic, prinşi de evenimentele din anul
1989 în sala de festivităţi a uzinei cu fotolii roşii şi cu o masă lungă de
prezidiu acoperită de o faţă de masă tot roşie. Entuziaşti dărâmă lozincile
comuniste de pe pereţi, tablourile cu tovarăşa şi cu tovarăşu' Ceauşescu,
steagurile roşii cu secera şi ciocanul, lozincile comuniste. Afară se auzeau
rafale de mitralieră.
CÂNTĂREŢUL TÂNĂR
Cine naiba trage că muncitorii n-au
arme, că e închis la magazia de muniţii.
COSTEL TÂNĂR
Habar n-am da' zicea mai devreme DIRECTORUL că
umblă teroriştii prin curte.
4.INT.HOL CONDUCERE.UZINĂ-NOAPTE-(FLASH-BACK)
COSTEL TÂNĂR intră singur pe holurile uzinei unde
se aflau birourile conducerii cu uşi capitonate pe care sunt aplicate plăcuţe
înscrise cu funcţiile de conducere- Inginer şef, Director general, Secretar de
partid, Director economic etc. Pe hol două panouri mari, frumos amenajate cu
geamuri şi catifea roşie pe care sunt lipite poze reprezentându-l pe Ceauşescu
în vizită caracteristică de lucru în uzină însoţit de director şi de SECURISTUL
întreprinderii. DIRECTORUL, un individ burtos, înalt, cu păr alb creţ, cam de
55 de ani, îmbrăcat în costum stătea de vorbă în surdină cu SECURISTUL(32 ani),
înalt cam de 1,75m, tuns scurt, subţire la trup şi brunet, mustaţă, ochi
albaştri, cu un palton negru pus pe umeri peste costumul bleumarin şi cravata
roşie. COSTEL TÂNĂR se îndreaptă spre ei iar SECURISTUL bagă mâna dreaptă în
buzunar ca după pistol. COSTEL TÂNĂR se opreşte aproape de cei doi şi intră în
vorbă cu DIRECTORUL.
COSTEL TÂNĂR
Vă salut tov. director, în sfârşit scăpăm de activişti!
DIRECTORUL
(către securist face prezentările)
Domnul inginer Petrescu Constantin de la oţelărie.
SECURISTUL scoate mâna din buzunar şi o
întinde către COSTEL TÂNĂR
SECURISTUL
Îmi pare bine, Marin
Drăgan
COSTEL îl lasă cu mâna întinsă şi îi răspunde
agresiv
COSTEL TÂNĂR
Ne ştim bine căpitane, ai uitat conflictul cu mine
de acum două luni? Eu nu l-am uitat!
SECURISTUL duce din nou mâna la buzunar după
armă, dar DIRECTORUL îl opreşte discret pe acesta de a-şi continua intenţiile
destul de clare, după care i se adresează lui COSTEL TÂNĂR care începuse să
rupă fotografiile din gazeta de perete în care DIRECTORUL şi SECURISTUL îl
însoţeau pe Ceauşescu.
DIRECTORUL
Ce faci pe aici la ora asta domn inginer?
COSTEL TÂNĂR
Fac curăţenie, domn' Director!
După care se adresă
securistului.
COSTEL TÂNĂR
(îndârjit)
Căpitane, să ştii de la mine un lucru, cine a
făcut armata la tunuri nu se mai teme de pistol. Şi tu nu mai ai ce căuta pe
aici.
5.EXT. DEALURI,POLIGON ARTILERIE-ZI-(FLASH-BACK)
Undeva, într-un poligon, printre dealuri erau aliniate
patru obuziere tun de 152 mm în poziţie de tragere. Se aude comanda
VOCE BĂRBAT(OFF)
Baterie trei salve de tun Foc!
COSTEL SOLDAT, mult mai tânăr, este îmbrăcat în
haine militare având pe el tot harnaşamentul, pe umăr poartă o tresă de fruntaş
TR, are cască pe cap, este tuns scurt şi este înarmat cu un pistol
mitralieră. Trage de percutorul tunului printr-o sfoară şi atunci se dezlănţuie
iadul pe pământ. Celelalte tunuri trag şi ele aproape în acelaşi timp. Tunurile
se ridică de la pământ datorită reculului puternic. Suflul celor patru explozii
aruncă în aer praf şi pietre pe distanţă de zeci de metri în spatele poziţiei
de tragere. COSTEL SOLDAT stă chircit cu mâna pe sfoara tunului imens, este
învăluit de praf iar casca este lovită de pietricele.
6.INT.HOL.CONDUCERE UZINĂ.NOAPTE-(FLASH-BACK)
SECURISTUL şi DIRECTORUL intră pe uşa
capitonată în biroul celui din urmă lăsându-l pe COSTEL TÂNĂR singur să rupă
pozele cu care ei se mândriseră până atunci.
7.INT.UZINĂ.NOAPTE-(FLASH-BACK)
COSTEL TÂNĂR îşi priveşte ceasul de mână. Este
ora 5 dimineaţa şi încă noapte. O petardă cade pe aproape făcând un zgomot
teribil. La caruselul rotativ unde se pontează la intrarea în fabrică,
portarul, şi un gardian îmbrăcat în uniformă patriotică înarmat verificau
amândoi legitimaţiile lucrătorilor care veneau la lucru din vreme, dezorientaţi
de noile schimbări de regim. COSTEL TÂNĂR şi CÂNTĂREŢUL TÂNĂR stau la
poarta uzinei, pe unde oamenii intră buimaci întrebând fiecare în parte ce să
facă. COSTEL TÂNĂR răspunde mereu la fel:
COSTEL TÂNĂR
Se lucrează normal, fiecare merge la locul lui de
muncă.
Câţiva angajaţi au ZB-uri din primul război mondial,
sunt îmbrăcaţi în costumele de gărzi patriotice KAKI şi se agită alergând de
colo colo haotic şi fără rost căutând terorişti. Periodic se aud în depărtare
rafale de mitralieră şi bubuituri de grenade sau de tancuri.
PORTARUL
(către COSTEL)
Tov. inginer da cu activiştii ce facem îi primim?
Da, pe secretarul de partid? de UTC, sindicat..cine ne mai dă nouă case?
COSTEL TÂNĂR
Îi trimiţi la locul de muncă al fiecăruia. De unde
ia banii pe ştatul de plată. Dacă e angajat în uzină sudor la cazangerie,
acolo să se ducă. Să nu mai dea din gură, să dea din mână, să muncească, să
vadă şi ei cât de greu se câştigă o pâine.
PORTARUL
Ăştia au uitat să mai muncească şefu'. Da credeţi
că mai vin la muncă?
COSTEL TÂNĂR
Nu vin ei, da pipiţele lor trebuie să vină, ce o
să le mai placă, în loc să facă cafeluţe să plimbe şpanul, uleiuri arse şi
piese cu căruţu' prin praful şi fumul din secţii.
CÂNTĂREŢUL TÂNĂR
(către COSTEL)
Hai să plecăm să ne odihnim că n-am dormit de doua
zile şi ne întoarcem pe la prânz. Vine şi Dan.
8.EXT. B-DUL FERICIRII-NOAPTE
COSTEL TÂNĂR, DAN(28 ani, un tânăr, înalt, blond,
ochi albaştri, fermecător) şi CÂNTĂREŢUL TÂNĂR pleacă de la uzină şi se
indreaptă spre o staţie de autobuz. Pe terasa unui bloc din apropiere se vede
lumina focurilor de armă ieşite din capul ţevilor de mitralieră. Urma
unui fascicul cu infraroşu ţinteşte ceafa lui COSTEL TÂNĂR. CÂNTĂREŢUL TÂNĂR
vede lumina roşie şi îl împinge puternic în lateral pe prietenul său strigând
speriat
CÂNTĂREŢUL TÂNĂR
-JOS !.
Un glonţ şuieră pe lângă urechile celor trei
colegi ricoşând apoi din asfalt. Se trage apoi cu mitraliera de undeva de pe
terasa blocurilor din jur. Cei trei se târasc spre scara celui mai apropiat
bloc unde un BĂRBAT(40ani) îi aşteaptă pentru a-i ajuta chemându-i la el cu
mâinile de parcă ar dirija circulaţia. Bărbatul deschide uşa blocului şi îi
ajută pe COSTEL TÂNĂR şi pe Cântăreţ să intre repede în scară bătându-i
pe spate ca şi cum i-ar împinge şi i-ar felicita în acelaşi timp..Se salvează
astfel amândoi intrând în scara blocului.
BĂRBAT
Hai repede! Staţi la mine până se luminează!
Peretele blocului este ciuruit de gloanţe în urma
băieţilor iar DAN care rămase mai în urmă căzu ca secerat fiind lovit de un
glonţ chiar în frunte după ce se întoarse preţ de o clipă, ca să vadă de unde
se trage. COSTEL TÂNĂR şi CÂNTĂREŢUL TÂNĂR ieşiră înapoi prin ploaia de gloanţe
ca să-l ajute pe DAN. Un glonţ îi perforase fruntea. COSTEL privi furios
spre terasa de unde se trăgea şi fără să stea prea mult pe gânduri fugi printre
gloanţe, neînarmat, în direcţia blocului. CÂNTĂREŢUL TÂNĂR rămase lângă Dan ţinându-i capul ridicat. DAN era mort.
9.INT.BLOCUL CU TERORIŞTI-NOAPTE-(FLASH-BACK)
Ajuns la intrare, COSTEL TÂNĂR dădu peste un CADAVRU al unui bărbat,
aproape îngheţat care bloca uşa. Mortul era deja ţeapăn iar COSTEL TÂNĂR forţă deschiderea uşii şi intră în
scara. Se auzeau înfundat împuşcături. Blocul părea părăsit, locatarii se
ascundeau în spatele perdelelor, vizoarelor şi a uşilor ferecate. Urcă în lift
şi apăsă butonul ultimului etaj. Când deschise uşa liftului şi ieşi pe scări
împuşcăturile se auzeau mai clar. Urcă spre terasă şi găseşte uşa de acces
deschisă.
10.EXT.TERASA BLOC-NOAPTE-(FLASH-BACK)
COSTEL
TÂNĂR vede la vreo 30 de metri un individ îmbrăcat in haine civile de
culoare neagră, cu o cagulă tot neagră care îi acoperă capul. MASCATUL stă
ascuns după marginea terasei şi trage din când în când rafale scurte de
mitralieră cu un PM cu pat rabatabil. In dreapta lui, pe jos este o carabină cu
lunetă. Tipul e cu spatele spre COSTEL TÂNĂR iar acesta începe să se
apropie tiptil, ca o felină, pentru a-l surprinde. MASCATUL termină gloanţele
şi se întoarce pentru a lua alt încărcător, moment în care îl vede pe COSTEL TÂNĂR.
COSTEL TÂNĂR
(hotărât şi grăbind pasul)
Criminalule!
Se privesc de departe în ochi preţ de câteva
clipe, contactul vizual durează doar atât cât îi trebuie criminalului ca să
ridice carabina, să ochească prin lunetă fruntea lui COSTEL TÂNĂR (îi apare punctul roşu ) şi să tragă. COSTEL TÂNĂR, se întoarce instinctiv puţin lateral, dar
glonţul îi şterge fruntea trântindu-l la pământ. Fruntea i se umple de sânge
iar MASCATUL observă acest fapt, şi crezând că l-a ucis şi-a desfăcut iute
carabina pe care a băgat-o într-o geantă de mână, a strâns patul rabatabil al
pistolului mitralieră l-a pus pe umăr sub geaca neagră şi dispare ca o nălucă. După
puţin timp, COSTEL TÂNĂR se dezmeticeşte
şi fuge ameţit spre scările blocului sperând să îl prindă pe mascat. Pune mâna
la frunte şi simte că are o tăietură ca de cuţit şi că sângerează. Îşi ia
atunci fularul de la gât şi se leagă cu el în jurul capului. Mâna i se umplu de
sânge. MASCATUL a dispărut.
11.EXT.BULEVARDUL FERICIRII FOST
VICTORIEI-ZI-(FLASH-BACK)
COSTEL TÂNĂR ajunge unde a fost împuşcat colegul
Dan. Acesta este acoperit cu o pătură iar CÂNTĂREŢUL TÂNĂR şi BĂRBATUL îl
păzesc aşteptând maşina salvării. Îl dezveleşte pe Dan descoperindu-i faţa şi
îi pune mâna mângâindu-l pe frunte în dreptul împuşcăturii. CÂNTĂREŢUL TÂNĂR
priveşte tăietura sângerândă a lui COSTEL TÂNĂR.
CÂNTĂREŢUL TÂNĂR
Eşti nebun! Puteai să fii mort la fel ca el!
Se aude sirena salvării care după puţin timp
opreşte lângă mort. Din ea coboară DOI BRANCARDIERI cu o targă şi îl aşează pe
Dan pe aceasta după care îl bagă în maşină.
BRANCARDIER
Săracul de el, ce tânăr şi frumos a fost. Vreo
treizeci am dus la morga spitalului toată noaptea. O merita sacrificiul ăsta?
CÂNTĂREŢUL TÂNĂR
Ne iei şi pe noi că uite şi băiatul ăsta a fost
împuşcat în frunte.
BRANCARDIER
Hai sus şi voi repede în spate lângă mort.
Dumnezeu să îl ierte!
12.EXT.CURTE SPITAL-ZI-(FLASH-BACK)
COSTEL TÂNĂR cu fularul înroşit de sânge şi CÂNTĂREŢUL
TÂNĂR coboară amândoi din maşina salvării. În spatele salvării opreşte o dacie
roşie care este luată în primire de DOUĂ FEMEI cu părul alb, îmbrăcate în
halate de casă, care încep să percheziţioneze maşina în portbagaj. În curte un
tanc stă cu turela în poziţie de tragere apărând spitalul. Se aud în depărtare
rafale de mitralieră şi proiectilele trase de tancuri.
CÂNTĂREŢUL TÂNĂR
Ce naiba fac aici gospodinele astea?
COSTEL TÂNĂR
Tu nu vezi, caută terorişti.
Un CETĂŢEAN TURMENTAT în vârstă bătea cu un
făcăleţ într-o oală de sarmale şi striga cât îl ţineau bojocii.
CETĂŢEAN TURMENTAT
Ole, ole, ole, dictatorul nu mai e! Libertate,
libertate!
COSTEL TÂNĂR
Bă du-te şi ascunde-te repede într-o cârciumă până
nu te împuşcă ăştia! Te-a găsit strigatu' acuma şi pe tine!
Din dacia roşie coboară TERORISTUL(30 de ani), solid,
tuns scurt, îmbrăcat sport, brunet,ochi negri, care este lăsat să treacă fără
probleme printre femeile gardian, după care se aşează indiferent pe o bancă în
faţa spitalului aşteptând parcă ceva sau pe cineva. Cei doi prieteni se duc
spre intrarea în spital odată cu brancardierii care transportau trupul
neînsufleţit al prietenului lor Dan.
13.EXT.INTRARE SPITAL-ZI-(FLASH-BACK)
Unde un pacient îmbrăcat ca babele de mai înainte, pe post de portar,
înarmat cu un bisturiu şi cu o mătura apără intrarea în spital. Văzând
fularul lui COSTEL TÂNĂR năclăit de sânge le-a deschis imediat uşa să
intre.
COSTEL TÂNĂR
Da ce s-a întâmplat?
PACIENT
Azi noapte a venit o dubă să ne întrebe dacă avem
răniţi. Apoi a venit un camion militar care ne-a întrebat dacă a venit o dubă
după raniţi. Teroare !.
14.INT.MORGA.SPITAL-ZI-(FLASH-BACK)
Zeci de morţi dezbrăcaţi, majoritatea tineri,
băieţi şi fete stau aliniaţi pe holul de la morgă. Mulţi sunt împuşcaţi în
frunte. Imagini de Coşmar.
15.INT.HOL.SPITAL-ZI-(FLASH-BACK)
Pe holul spitalului pe
nişte scaune şed COSTEL TÂNĂR şi CÂNTĂREŢUL TÂNĂR. COSTEL
este bandajat la cap. Doctori şi asistenţi în halate albe aleargă pe hol ca în
timp de război. Brancardieri în halate grena transportă răniţii pe tărgi şi pe
scaune mobile. Agitaţie, sânge şi gemete.
CÂNTĂREŢUL TÂNĂR
Arăţi ca un zombi !. Ah doamne, bine că ai
scăpat !. Ce dracu ai în minte, să te duci cu mâinile goale, ca babele de
la poartă, după criminalii ăia profesionişti.
COSTEL TÂNĂR
Mi-a pus doctorul şapte copci pe viu că nu avea
anestezic.
16.INT.SALON.SPITAL-ZI-(FLASH-BACK)
Într-o cameră de spital, cu câteva paturi ocupate
de răniţi sedaţi intră TERORISTUL îmbrăcat sport, în trening şi cu o canadiană
albastră. După ce deschide uşa, îşi pune cagula, bagă mâna sub geacă, scoate un
pistol cu amortizor de la piept şi dă un tur de paturi ca şi cum ar căuta pe
cineva după care se opreşte succesiv în dreptul a doi răniţi care dormeau
bandajaţi la cap. Trage de la distanţă mică împuşcându-i în frunte. Băgă apoi
arma la loc în suportul prins pe umăr de sub geacă, îşi scoate cagula pe care o
ascunde într-un buzunar, deschide uşa şi iese grăbit din salon.
17.INT.HOL SPITAL-ZI-(FLASH-BACK)
COSTEL TÂNĂR şi CÂNTĂREŢUL TÂNĂR stăteau pe hol
pe aceleaşi scaune, prin spatele lor trece grăbit şi neobservat TERORISTUL
grăbindu-se spre ieşire şi privind în toate părţile.
18.INT.ZI.AUTOBUZ.VECHI-(FLASH-BACK)
În incintă lumea este bucuroasă creând o
atmosferă de mare meci. Doar un individ îmbrăcat cu geacă albastră stătea
într-un colţ în picioare ţinând mâna dreaptă la umărul stâng de
parcă ascundea ceva. Era SECURISTUL privind în jur cu suspiciune.
Ceauşescu încă nu fusese prins. Călătorii au inceput să cânte în cor "Ole
ole Ceauşescu nu mai e", cânta întreaga maşină. Oamenii deveniseră prieteni
şi chiar se pupau între ei fără să se cunoască strângându-se în braţe
după marea victorie."LIBERTATE; LIBERTATE" Victorie, Victorie !.
SECURISTUL cânta şi el privind atent în toate părţile. Ochii Securistului se
mişcau în toate părţile
19.INT.SALA PRIMĂRIE.ZI-(FLASH-BACK)
Primărie sala consiliu. Ca o imensă sală de
spectacole tapetată toată cu catifea roşie, o lozincă pe care scrie CADRELE
HOTĂRĂSC TOTUL rezistă eroic înclinată pe un perete tot roşu lângă un
tablou mare întors, pe a cărui pânză ruptă cobora invers, cu capul în jos,
părul şi ochii fostului dictator. Pe aceste imagini continuă să se audă vocea
lui COSTEL:
COSTEL(OFF)
Ne-a chemat de urgenţă prin telefon chiar DIRECTORUL
general, omul la care priveam ca la Dumnezeu înainte de decembrie 89, dar fără
posibilitatea de a ajunge vreodată în biroul lui. Se transformase în şoferul
nostru iar maşina lui personală în taxi proprietatea poporului, abandonându-şi
şoferul şi dacia neagră a instituţiei cu număr 1B.
20.EXT.OLTCIT.ZI-(FLASH-BACK)
Într-un Oltcit crem DIRECTORUL conducea pe
străzile oraşului, unde grupuri, grupuri oamenii mărşăluiau ca la manifestaţie
cu steaguri tricolore găurite în centru şi cântau ori strigau lozinci. Pe
scaunul din dreapta stătea COSTEL TÂNĂR şi pe bancheta din spate se tolănise CÂNTĂREŢUL
TÂNĂR.
21.INT.SALA.PRIMĂRIE-ZI-(FLASH-BACK)
Sala era arhiplină cu toate cadrele de conducere
din ţară, toţi nişte directori umflaţi proveniţi din cadre comuniste. Cei trei
intră în sală şi se aşează pe fotoliile roşii. DIRECTORUL se salută cu vecinii
de scaune care îi semănau vizibil la îmbrăcăminte şi chiar fizic. COSTEL TÂNĂR
i se adresează.
COSTEL TÂNĂR
Ce treabă am eu aici domn' director?
DIRECTORUL
E, când o fi să dea cuvântul, să vorbească şi unul
dintre voi ca din partea uzinei noastre, să vadă noii conducători că suntem şi
noi de partea revoluţiei acum că l-au prins pe Ceauşescu iar pe voi v-au ales
oamenii democratic azi în lipsa voastră în conducerea frontului nostru al
salvării naţionale pentru că v-aţi luptat eroic azi noapte cu teroriştii. Pe
mine m-au ales preşedinte al frontului pe uzină şi director general.
COSTEL TÂNĂR
Eu din ce văd aici, cred că ne întoarcem de unde
am plecat!
DIRECTORUL
Măi băieţi, voi credeţi că va fi mai bine ca
înainte?
CÂNTĂREŢUL TÂNĂR
Doar n-o să fie mai rău, că mai rău decât a fost
nu se poate. Şi suntem liberi, e cel mai important lucru.
COSTEL TÂNĂR
(către Cântăreţ)
Tu crezi că dacă strigi “libertate” eşti liber?
Crezi că numai Ceauşescu e vinovat, ăştia care l-au aplaudat ca să tragă
foloase şi să ocupe funcţii chiar nu au vină. Eu cred că sunt mai vinovaţi,
pentru că ei au fost fundaţia sistemului represiv şi privilegiaţii.
CÂNTĂREŢUL TÂNĂR
Iar securitatea şi miliţia turnul de control şi
temniţele.
DIRECTORUL se întoarce într-o parte, părând că nu
mai participă la discuţia celor doi, stă ca o vulpe la pândă cu urechile
ciulite. În centrul prezidiului acoperit cu pânză tot roşie, ia cuvântul
conducătorul şedinţei, NEA SILVIU(60 ani) regizorul, cu păr alb pieptănat pe
spate, îmbrăcat cu un pulover gri cu gât. La prezidiu, toţi invitaţii aveau
pulovere cu gât.
NEA SILVIU
Dragi prieteni şi colegi, mă bucur că ne întâlnim
în astfel de împrejurări măreţe pentru ţara noastră când nu mai speram că vom
scăpa de Ceauşescu. Acesta a fost prins şi va fi judecat pentru crimele comise
de el şi de familia lui. V-am chemat aici pentru a căuta împreună soluţii de
viitor pentru a ne reorganiza în noile condiţii social istorice. De voi depinde
viitorul nostru al tuturor. Pentru propuneri şi întrebări vă rog să luaţi
cuvântul.
UN DIRECTOR burtos, îmbrăcat ca DIRECTORUL şi ca
nea Silviu se ridică de pe scaun.
UN DIRECTOR
Tovarăşe Silviu eu cred că întâi trebuie să
realegem organele de partid şi de stat.
NEA SILVIU
Le vom realege, vom pune acolo adevăraţii
profesionişti.(aplauze şi bravo). Mai are cineva vreo întrebare, vreo
propunere?
Toată sala a început să aclame şi să bată din
palme ca la comandă. Atunci COSTEL TÂNĂR ridică mâna ca la şedinţele de partid
pentru a se înscrie la cuvânt pe un fond de murmur general.
NEA SILVIU
Linişte vă rog, da hai acolo în spate, hai tinere
curaj, că voi sunteţi viitorul acestei ţări. Ai cuvântul! Cum te numeşti şi de unde eşti?
COSTEL TÂNĂR
(ridicându-se entuziast)
Constantin Petrescu de la Vulcanul! Trăim vremuri
istorice şi ca atare trebuiesc făcute schimbări majore. Ce sens mai are
partidul şi UTC-ul în aceste condiţii? Să fie desfiinţate iar ţara să
urmeze un curs firesc, cu adevărat democratic, ca în vest. Nu cred că tineri de
vârsta mea, unii colegi din fabrica noastră au murit ca noi să
facem realegeri în acelaşi sistem comunist. S-o schimbăm pe Tanda cu
Manda. Activiştii să treacă în producţie după calificarea fiecăruia, la fel cum
am procedat la uzina noastră. Iar cine a ucis, chinuit , minţit şi furat
poporul acesta să plătească. Gata, comunismul cu sistemul lui centralizat,
această utopie trebuie să dispară.(linişte de mormânt). Politica nu mai are ce
căuta în fabrici, uzine, în scoli, în sindicate iar conducerile tuturor
instituţiilor din ţară să fie alese de acum înainte doar pe criteriul
profesionalismului şi competenţei.
CÂNTĂREŢUL TÂNĂR (OFF)
Taci bă, că te aleg ăştia preşedinte!
COSTEL TÂNĂR
Să dispară Centrala chiar şi Ministerul dacă va fi
cazul, iar fabricile să treacă simplu pe autofinanţare.(aplauze izolate.) De
asemenea cred că va trebui începută curând o reformă monetară pentru a crea
condiţii egale de concurenţă pentru toţi cetăţenii care vor dori să facă
afaceri pe cont propriu, dar în primul rând ca să dispară astfel banii furaţi
de escrocii şi profitorii sistemului. Oamenii, să devină acţionari la locul lor
de muncă. Fiecare să fie plătit după cât produce nu după cât minte, fură, sau
după rudele lui sus-puse. Cam atât am avut de spus. (aplauze reţinute)
La sfârşitul acestei adunări Silviu
traversează culoarul sălii pline ce îl aplaudă cu urale,în picioare, ca pe o
vedetă. Se opreşte în dreptul lui COSTEL TÂNĂR strângându-i mâna şi privindu-l
în ochi.
NEA SILVIU
Felicitări tinere, succes, viitorul e al vostru!.
Celor doi prieteni le sticlesc ochii în cap plini
de speranţă şi încredere. Încă vreo doi, trei indivizi trec pe lângă cei doi
urându-le succes, timp în care aceştia, împreună cu DIRECTORUL lor
proaspăt uns preşedinte de partid pe uzină, părăsesc incinta sălii de şedinţe a
primăriei. COSTEL TÂNĂR închide ochii, şi cu mâinile împreunate înalţă spre cer
fruntea cu cicatricea încă nevindecată.
22.EXT.CIMITIRUL EROILOR-ZI-(FLASH-BACK)
În Cimitirul Eroilor Revoluţiei
zăpada acoperă mormintele proaspete. Ninge cu fulgi mari.
O mamă plânge la mormântul băiatului pe a cărui cruce este o coroană de flori
şi poza lui DAN. Fulgii de nea încep să se înroşească şi să se transforme în
picături de sânge. Plouă cu sânge. Zăpada se înroşeşte treptat de la ploaia
abundentă. Imaginea devine un imens fond roşu, sângeriu.
23.EXT.CURTE.AZIL.COPAC-NOAPTE
CÂNTĂREŢUL, care fredonează cântând la chitară
acelaşi cântec se opreşte privind spre COSTEL. Dă din cap închizând ochii.
Fondul muzical continuă cu aceeaşi melodie. Este înconjurat de nevoiaşi
care şed pe vine şi sorb ceaiul cald din cănile de metal. Deschide ochii. COSTEL
stă în picioare lângă el.
CÂNTĂREŢUL
Pe unde umbli cu gândul Costele?
COSTEL
(visător)
Ia am fost până aci' la Primărie la o şedinţă cu
Silviu.
CÂNTĂREŢUL
Şi eu dar am fost degeaba, dracu' ştia cu cine ne
luptăm atunci?
COSTEL
Şi dacă ştim, degeaba ştim. Se aplaudă unii pe
alţii, foşti cu actuali între ei, ca atunci.
COSTEL se aşează lângă Cântăreţ, cu spatele
sprijinit de copacul gros.
COSTEL
Ce cauţi tu aici când eu te credeam plecat în
lume?
CÂNTĂREŢUL
L-am căutat pe Sandu
în State. Ăla se lăuda cu maşini şi vile, da erau doar în poze şi când am
ajuns acolo stătea într-o rulotă veche înghesuit cu nevastă-sa şi fii-sa.
COSTEL
Sandu?
CÂNTĂREŢUL
Nici nu mai vorbeau româneşte. Se duc la
biserica românească la slujbă da, copiii nu pricep o iotă din predica
părintelui în româneşte
COSTEL
Şi!
CÂNTĂREŢUL
Nu vreau să spăl maşini sau să pun benzină ca el
la pompă, să fiu portar, să spăl babele la cur sau să mătur gunoaie. Statul a
investit în noi ca să ajungem boschetari cu studii superioare, meseria
viitorului, fantome ca locurile noastre vechi de muncă şi meseriile noastre
care nu mai au rost.
COSTEL
(melancolic)
Ştiu că ai fost şi în
Spania?
CÂNTĂREŢUL
Am fost şi prin
Spania dar n-am găsit de lucru. Dormeam
sub un pod aşteptând câte-un vătaf să ne cheme la muncă. M-am întors. Doar aici
am simţit într-un an cât alţii într-o viaţă. Dar m-am îmbolnăvit de plămâni şi
când am ieşit din spital au venit perceptorii să-mi ia casa, că aveam datorii
mari.
Cade pe gânduri.
CÂNTĂREŢUL
Da tu ce cauţi aici, că te descurcai bine înainte
să plec eu afară, aveai firmă. Aş veni şi eu să stau la tine până dau de bani,
că vreau să scot un album dar nu te-am mai găsit.
COSTEL
Caut străini fără casă şi găsesc prieteni
fără casă. M-am mutat că am pierdut şi eu casa de la bloc, ca să plătesc
datoriile. Casa, singura garanţie acceptată de creditori. Atâta am avut
avere din părinţi, o casă.
CÂNTĂREŢUL
Ai pierdut casa?
COSTEL
Am dat casa pentru o idee!. Cum ar spune FAION:"Poți rezista invaziei unei armate, dar nu și unei idei căreia i-a sosit timpul."
Am riscat şi am..pierdut!.
CÂNTĂREŢUL
Cine e Faion?
COSTEL
Un golan, o haimana, o să vă fac cunoştiinţă...
CÂNTĂREŢUL
Noi nu avem bani de WC, da avem firmă. Uite
ăsta(arătă cu degetul spre un jigărit cu barbă neagră soioasă care dormea pe o
bancă cu capul pe o sacoşă)cred că are 30 de firme, nici el nu ştie câte şi ce
nume au.
CÂNTĂREŢUL
Fără capital nici seminţe nu poţi să cumperi şi
noi cică facem afaceri.
COSTEL
Faci firmă, te chinui şi munceşti ca să prinzi
datorii. Mi-a mers o perioadă până s-au prins şmecherii şi mi-au furat
afacerea, parcă eram urmărit dar poate că sunt eu paranoic. Nu ştiu. Hai cu
mine!.
COSTEL se ridică şi cu o mână îl ajută şi pe
cântăreţ să facă acelaşi lucru, după care pleacă amândoi în căutarea lui SORIN
care aşa cum se înţeleseră mai devreme îl aştepta pe COSTEL la poarta de la
intrare.
SORIN
Hai că am crezut că ai fugit. L-ai luat şi pe
Cântăreţ cu tine?
(spuse în timp ce îi întinse acestuia mâna pentru
salut)
CÂNTĂREŢUL
(mirat)
Mă cunoşti?
SORIN
Da cine nu te cunoaste cu cântecele tale de golan?
CÂNTĂREŢUL
Nu de golan, de boschetar ori, de homless
bă!. Ce.. aia mea!
COSTEL
E, acum 20 de ani erai golan, te aplauda toată
lumea. Da zi-mi şi mie acum, cum e mai bine, viu bine mersi şi
comunist-securist cu bani la teşcherea sau mort şi liber complet?
CÂNTĂREŢUL
Mai bine cântăreţ şi boschetar, să nu mai aud de
politică...bine(spuse rostind ultimul cuvânt ca pe o ameninţare)
În parcul azilului este agitaţie . Oamenii stau
la coada imensă îmbrâncindu-se , vociferând sau sfătuindu-se aşteptând să fie
strigaţi pentru un loc liber în container. Alţii mulţumindu-se doar cu cana de
ceai şi cu puţin noroc cu o porţie de mâncare caldă. Privesc resemnaţi în
pământ, vorbesc singuri sau se ceartă imaginar cu eul lor. Cine era mai
recalcitrant lua câte un baston de control de la jandarmii care împânziseră
acest focar de infecţie.
CÂNTĂREŢUL
(privind spre coada de necăjiţi şi vorbind ca
pentru sine)
Doamne, stăm la coadă să ne spălăm şi să dormim la
căldură. Stăm la coadă să fim oameni pentru o noapte. O viaţă pe muchie de
cuţit. De ce dracu am muncit toată viaţa?
SORIN
De proşti! Cine-i harnic şi munceşte, ori e prost
ori nu gândeşte! Pam, pam, ha,ha!
Spre ei vine LĂUTARUL cu acordeonul în cârcă
ţinându-l ca pe un rucsac şi trăgând după el o fată, MARIA(17 ani),
frumoasă, părul lung, încâlcit îi acoperea parţial faţa. Îmbrăcată în
haine tărăneşti murdare, cojocel vechi brodat manual, cu ochi ca de căprioară
rănită sticlind speriaţi, încolţită şi fără de speranţă, poartă pe cap o cutie
jerpelită din carton în care are nişte boarfe, în acelaşi stil cum duceau
tinerele tărănci pe vremuri urcioarele cu apă. LĂUTARUL o trage în faţa lui COSTEL.
Este atâta deznădejde şi deziluzie în ochii mari şi umezi de căprioară rănită
ai acestei fete de 17-18 ani încât COSTEL se cutremură iar privirea ei pierdută
începu să îl obsedeze. Deznădejde şi deziluzie în ochii şi pe chipul acestei
fete…
LĂUTARUL
(către fată )
Hai spune-i lu domnu' că te ajută. Curaj că nu te mănâncă. O ştiu de la gară doarme prin sălile de
aşteptare. S-a împrietenit cu fii-mea că aia cântă prin gară. Da’ s-a luat bagabonţii de ea şi a fugit
aici de foame şi de frig. A rămas fără bani. La ea în sat nu se mai întoarce că
după ce a murit şi mă-sa a rămas singură în tot satul.
COSTEL
(cu blândeţe)
Cum te cheamă fetiţo?
MARIA ridică privirea uşor şi cu teamă din pământ
spre ochii lui COSTEL, pe care atunci când îi întâlni toată neîncrederea i se
transformă într-o ultimă speranţă şi răspunse timid dându-şi părul pe spate.
MARIA
MARIA a Florii.
COSTEL
(blând glumeţ)
Soţia mea ROXANA a
lu' Trandafir are nevoie de ajutorul tău şi dacă vii cu noi vei fi
binevenită. Faci o mămăligă la ceaun
şi ne povesteşti ce ai păţit tu şi satul tău.
SORIN
(către COSTEL)
Mai vrei oameni fără casă? Hai că ţie îţi dau pe
gratis câţi vrei.
COSTEL
Încă vreo şapte. Mă gândeam să mai luăm de aici,
că mulţi nu au loc în gheretele astea.
SORIN
Las', mergem la cimitir că acolo dăm de GICĂ
Mecanicu, zis Mangialâc.
COSTEL
(făcând semnul crucii)
Cine mă.. GICĂ
Mangialâc, giuleşteanu, ardeleanu.
SORIN
Ăla care zice că toţi
mecanicii buni stau în Juleşti!.
COSTEL
Ce şi ăsta a rămas pe drumuri?
SORIN
A păţit-o rău de tot, acum doarme în cimitir, şi-a
săpat o groapă de cinci metri, cu scări, tot dichisu', are şi încălzire solară.
Mai sapă o groapă cu lopata,.. mai ia un milion. Ăsta a avut bani de când îl
ştiu.
COSTEL
Păi cu el am mutat tipografia de la un atelier la
altul mereu. Avea o firmă şi mă taxa tare de tot, dar făcea treabă super. Demonta
şi monta ditamai hardughiile iar când le pornea prima dată mergeau perfect,
parcă de frica lui. Vorbea cu ele, le mângâia şi le alinta. El a botezat primul
meu agregat, îi spunea, "fă Matildo nu mă face de râs că pun ciocanu' pe
tine". Mangialâc nu e doar mecanic e şi inventator. Hai la el poate vine
cu noi.
SORIN
Uite aici e azilul de noapte iar dincolo(arătând
cu ochelarii peste drum, fără a scoate mâinile din trenci) e spitalul iar puţin
mai încolo, spre margine e cimitirul iar la dreapta ştrandul. Linie completă,
spălat, mâncat, operat, îmbălsămat, îngropat. Eh, viaţă, viaţă legată cu
aţă. Cu ce ducem atâta lume, că în taxi nu ne ia nici un şofer că mirosim prea
tare a "lavandă" şi le murdărim banchetele cu ciocolată. Ha, ha,ha!
COSTEL
Aşteptaţi-mă puţin mai încolo la întuneric să nu
vă gonească jandarmii!.
După un timp s-a făcut linişte iar cei care nu
prinseseră loc de cazare în azilul improvizat erau izgoniţi de organele de
ordine. Erau goniţi de pe stradă, din casa lor. Un bătrân horcăia acolo întins
pe spate, cu o cană aplecată în mână din care curgea ceaiul. ANGELA, o femeie
de vreo 55 de ani, cu un geamantan imens după ea, îmbrăcată destul de îngrijit
pentru condiţia ei, având peste pulovărul subţire un balonzeid şifonat şi
vechi, deloc potrivit cu vremea de afară striga după ajutor ţinându-i capul cu
o mână şi pleznindu-l peste faţă cu cealaltă.
ANGELA
Ajutor, moare.
Salvarea repede Salvarea!.
Doi copii ai străzilor cu pungi ca baniţele fără
şnur dar ştrangulate cu mâinile lor murdare şi rănite fugeau cu sacoşele furate
de lângă picioarele bătrânului rămas fără familie şi fără suflare lângă un
maldăr de gunoi.
va urma...
va urma...