luni, 1 iulie 2013

Casa Zburătoare IV-

1.EXT.CURTE AZIL-NOAPTE
Cei trei: COSTEL, SORIN şi noul lor amic LĂUTARUL ajung în incinta unei curţi îngrădite cu plase de sârmă înalte de doi metri ca într-un lagăr nazist. În curte se găsesc aliniate 5 conteinere de locuit ca pe şantiere. La poarta adăpostului stau înghesuiţi unul într-altul, înghetaţi, aşteptând să îşi audă numele strigat, vreo 100 de persoane. Trişti si gârboviţi. Se ştie  că nu e loc pentru toată lumea pentru că sunt disponibile doar puţine paturi dar toţi speră să prindă măcar o porţie de ceai cald servită de obicei în căni de metal ca la cazarmă.  Frigul se înteţeşte iar oamenii suflă în mâini să se încălzească. Aburul răsuflării lor îngheţate încarcă atmosfera în timp ce începe să fulguie uşor.  SORIN şi LĂUTARUL se aşează la coadă, cu speranţa că poate apucă şi ceva de mâncare nu doar ceai cald. La coadă se aşează ca din senin şi o gaşcă de oameni graşi şi plini de muşchi care au pretenţia să fie serviţi şi ei. COSTEL le face semn din cap celor doi amici că vrea să dea o tură prin curte iar cu mâna arată către ieşire.
SORIN
(înghiţit de mulţime, către COSTEL)
Nu vrei ceai?
COSTEL
Nu vreau!.
SORIN
Aici, la coada asta bobocii nu se numără toamna. Se numără primăvara. Atunci ne uităm unii după alţii şi vedem câţi am mai rămas.
COSTEL
Ne întâlnim la ieşire când terminaţi!.
2.EXT.CURTE.AZIL.COPAC-NOAPTE
Curtea arată ca un punct terminus dotat cu sală de aşteptare în aer liber unde vin să se odihnească aşteptând ultimul tren al vieţii oamenii care trebăluie printre ruine şi gunoaie în timpul zilei.Mergând prin curte, printre oameni obosiţi, trântiţi pe cartoane sau pe bănci, înconjuraţi de sacoşe, saci şi cărucioare încărcate cu materialele recuperabile plimbate mai devreme pe strada Fericirii şi privind feţele obosite ale obişnuiţilor acestui loc ochii îi cad pe faţa unui bărbat pletos(CÂNTĂREŢUL 47 de ani) îmbrăcat într-un costum de blugi murdar şi rupt care stă jos, sprijinit cu spatele de un copac gros iar lângă el odihneşte o chitară. Privirile lor se întâlnesc iar bărbatul îşi ia chitara şi începe să cânte în surdină un cântec revoluţionar adresat lui COSTEL care se luminează dintr-odată la faţă. Era CÂNTĂREŢUL,  prietenul  şi fostul coleg de servici şi revoluţie.
CÂNTĂREŢUL
(spre COSTEL în timp ce cântă din chitară)
...mai bine golan decât activist, mai bine mort decât comunist..Bă Costele tu eşti mă? Da ce chelie ţi-a crescut. Alea cinci fire să le vopseşti roz după ce le freci cu usturoi să crească creţ.
Privind visător spre prietenul regăsit, COSTEL este purtat pe aripile unor amintiri comune vechi de mai bine de 20 de ani.
3.INT.UZINĂ.SALA.ŞEDINŢE-NOAPTE-FLASH-BACK
COSTEL TÂNĂR şi CÂNTĂREŢUL TÂNĂR(27ani) gen rocker, brunet, ochi negri, păr lung, simpatic, prinşi de evenimentele din anul 1989 în sala de festivităţi a uzinei cu fotolii roşii şi cu o masă lungă de prezidiu acoperită de o faţă de masă tot roşie. Entuziaşti dărâmă lozincile comuniste de pe pereţi, tablourile cu tovarăşa şi cu tovarăşu' Ceauşescu, steagurile roşii cu secera şi ciocanul, lozincile comuniste. Afară se auzeau rafale de mitralieră.
CÂNTĂREŢUL TÂNĂR
Cine naiba trage că muncitorii  n-au arme, că e închis la magazia de muniţii.
COSTEL TÂNĂR
Habar n-am da' zicea mai devreme DIRECTORUL că umblă teroriştii prin curte.
4.INT.HOL CONDUCERE.UZINĂ-NOAPTE-(FLASH-BACK) 
COSTEL TÂNĂR intră singur pe holurile uzinei unde se aflau birourile conducerii cu uşi capitonate pe care sunt aplicate plăcuţe înscrise cu funcţiile de conducere- Inginer şef, Director general, Secretar de partid, Director economic etc. Pe hol două panouri mari, frumos amenajate cu geamuri şi catifea roşie pe care sunt lipite poze reprezentându-l pe Ceauşescu în vizită caracteristică de lucru în uzină însoţit de director şi de SECURISTUL întreprinderii. DIRECTORUL, un individ burtos, înalt, cu păr alb creţ, cam de 55 de ani, îmbrăcat în costum stătea de vorbă în surdină cu SECURISTUL(32 ani), înalt cam de 1,75m, tuns scurt, subţire la trup şi brunet, mustaţă, ochi albaştri, cu un palton negru pus pe umeri peste costumul bleumarin şi cravata roşie. COSTEL TÂNĂR se îndreaptă spre ei iar SECURISTUL bagă mâna dreaptă în buzunar ca după pistol. COSTEL TÂNĂR se opreşte aproape de cei doi şi intră în vorbă cu DIRECTORUL.
COSTEL TÂNĂR
Vă salut tov. director, în sfârşit scăpăm de activişti!
DIRECTORUL
(către securist face prezentările)
Domnul inginer Petrescu Constantin de la oţelărie.
SECURISTUL scoate mâna  din buzunar şi o întinde către COSTEL TÂNĂR
SECURISTUL
Îmi pare bine, Marin Drăgan
COSTEL îl lasă cu mâna întinsă şi îi răspunde agresiv
COSTEL TÂNĂR
Ne ştim bine căpitane, ai uitat conflictul cu mine de acum două luni? Eu nu l-am uitat!
SECURISTUL duce din nou mâna la buzunar după armă, dar DIRECTORUL îl opreşte discret pe acesta de a-şi continua intenţiile destul de clare, după care i se adresează lui COSTEL TÂNĂR care începuse să rupă fotografiile din gazeta de perete în care DIRECTORUL şi SECURISTUL îl însoţeau pe Ceauşescu.
DIRECTORUL
Ce faci pe aici la ora asta domn inginer?
COSTEL TÂNĂR
Fac curăţenie, domn' Director!
După care se adresă securistului.
COSTEL TÂNĂR
(îndârjit)
Căpitane, să ştii de la mine un lucru, cine a făcut armata la tunuri nu se mai teme de pistol. Şi tu nu mai ai ce căuta pe aici.
5.EXT. DEALURI,POLIGON ARTILERIE-ZI-(FLASH-BACK)
Undeva, într-un poligon, printre dealuri erau aliniate patru obuziere tun de 152 mm în poziţie de tragere. Se aude comanda
VOCE BĂRBAT(OFF)
Baterie trei salve de tun Foc!
COSTEL SOLDAT, mult mai tânăr, este îmbrăcat în haine militare având pe el tot harnaşamentul, pe umăr poartă o tresă de fruntaş TR, are  cască pe cap, este tuns scurt şi este înarmat cu un pistol mitralieră. Trage de percutorul tunului printr-o sfoară şi atunci se dezlănţuie iadul pe pământ. Celelalte tunuri trag şi ele aproape în acelaşi timp. Tunurile se ridică de la pământ datorită reculului puternic. Suflul celor patru explozii aruncă în aer praf şi pietre pe distanţă de zeci de metri în spatele poziţiei de tragere. COSTEL SOLDAT stă chircit cu mâna pe sfoara tunului imens, este învăluit de praf iar casca este lovită de pietricele.
6.INT.HOL.CONDUCERE UZINĂ.NOAPTE-(FLASH-BACK)
 SECURISTUL şi DIRECTORUL intră pe uşa capitonată în biroul celui din urmă lăsându-l pe COSTEL TÂNĂR singur să rupă pozele cu care ei se mândriseră până atunci.
7.INT.UZI.NOAPTE-(FLASH-BACK)
COSTEL TÂNĂR îşi priveşte ceasul de mână. Este ora 5 dimineaţa şi încă noapte. O petardă cade pe aproape făcând un zgomot teribil. La caruselul rotativ unde se pontează la intrarea în fabrică,  portarul, şi un gardian îmbrăcat în uniformă patriotică înarmat verificau amândoi legitimaţiile lucrătorilor care veneau la lucru din vreme, dezorientaţi de noile schimbări de regim.  COSTEL TÂNĂR şi CÂNTĂREŢUL TÂNĂR stau la poarta uzinei, pe unde oamenii intră buimaci întrebând fiecare în parte ce să facă. COSTEL TÂNĂR răspunde mereu la fel:
COSTEL TÂNĂR
Se lucrează normal, fiecare merge la locul lui de muncă.
Câţiva angajaţi  au  ZB-uri din primul război mondial, sunt îmbrăcaţi în costumele de gărzi patriotice KAKI şi se agită alergând de colo colo haotic şi fără rost căutând terorişti. Periodic se aud în depărtare rafale de mitralieră şi bubuituri de grenade sau de tancuri.
PORTARUL
(către COSTEL)
Tov. inginer da cu activiştii ce facem îi primim? Da, pe secretarul de partid? de UTC, sindicat..cine ne mai dă nouă case?
COSTEL TÂNĂR
Îi trimiţi la locul de muncă al fiecăruia. De unde ia banii pe ştatul de plată. Dacă  e angajat în uzină sudor la cazangerie, acolo să se ducă. Să nu mai dea din gură, să dea din mână, să muncească, să vadă şi ei cât de greu se câştigă o pâine.
PORTARUL
Ăştia au uitat să mai muncească şefu'. Da credeţi că mai vin la muncă?
COSTEL TÂNĂR
Nu vin ei, da pipiţele lor trebuie să vină, ce o să le mai placă, în loc să facă cafeluţe să plimbe şpanul, uleiuri arse şi piese cu căruţu' prin praful şi fumul din secţii.
CÂNTĂREŢUL TÂNĂR
(către COSTEL)
Hai să plecăm să ne odihnim că n-am dormit de doua zile şi ne întoarcem pe la prânz. Vine şi Dan.
8.EXT. B-DUL FERICIRII-NOAPTE
COSTEL TÂNĂR, DAN(28 ani, un tânăr, înalt, blond, ochi albaştri, fermecător) şi CÂNTĂREŢUL TÂNĂR pleacă de la uzină şi se indreaptă spre o staţie de autobuz. Pe terasa unui bloc din apropiere se vede lumina focurilor de armă ieşite din capul ţevilor de mitralieră.  Urma unui fascicul cu infraroşu ţinteşte ceafa lui COSTEL TÂNĂR. CÂNTĂREŢUL TÂNĂR  vede lumina roşie şi îl împinge puternic în lateral pe prietenul său strigând speriat
CÂNTĂREŢUL TÂNĂR
-JOS !.
Un glonţ şuieră pe lângă urechile celor trei colegi ricoşând apoi din asfalt. Se trage apoi cu mitraliera de undeva de pe terasa blocurilor din jur. Cei trei se târasc spre scara celui mai apropiat bloc unde un BĂRBAT(40ani) îi aşteaptă pentru a-i ajuta chemându-i la el cu mâinile de parcă ar dirija circulaţia. Bărbatul deschide uşa blocului şi îi ajută pe COSTEL TÂNĂR şi pe Cântăreţ să intre repede în scară  bătându-i pe spate ca şi cum i-ar împinge şi i-ar felicita în acelaşi timp..Se salvează astfel amândoi intrând în scara blocului.
BĂRBAT
Hai repede! Staţi la mine până se luminează!
Peretele blocului este ciuruit de gloanţe în urma băieţilor iar DAN care rămase mai în urmă căzu ca secerat fiind lovit de un glonţ chiar în frunte după ce se întoarse preţ de o clipă, ca să vadă de unde se trage. COSTEL TÂNĂR şi CÂNTĂREŢUL TÂNĂR ieşiră înapoi prin ploaia de gloanţe ca să-l ajute pe DAN.  Un glonţ îi perforase fruntea. COSTEL privi furios spre terasa de unde se trăgea şi fără să stea prea mult pe gânduri fugi printre gloanţe, neînarmat, în direcţia blocului. CÂNTĂREŢUL TÂNĂR rămase lângă Dan ţinându-i capul ridicat. DAN era mort.
9.INT.BLOCUL CU TERORIŞTI-NOAPTE-(FLASH-BACK)
Ajuns la intrare, COSTEL  TÂNĂR dădu peste un CADAVRU al unui bărbat, aproape îngheţat care bloca uşa. Mortul era deja ţeapăn iar COSTEL  TÂNĂR forţă deschiderea uşii şi intră în scara. Se auzeau înfundat împuşcături. Blocul părea părăsit, locatarii se ascundeau în spatele perdelelor, vizoarelor şi a uşilor ferecate. Urcă în lift şi apăsă butonul ultimului etaj. Când deschise uşa liftului şi ieşi pe scări împuşcăturile se auzeau mai clar. Urcă spre terasă şi găseşte uşa de acces deschisă.
10.EXT.TERASA BLOC-NOAPTE-(FLASH-BACK)
COSTEL  TÂNĂR vede la vreo 30 de metri un individ îmbrăcat in haine civile de culoare neagră, cu o cagulă tot neagră care îi acoperă capul. MASCATUL stă ascuns după marginea terasei şi trage din când în când rafale scurte de mitralieră cu un PM cu pat rabatabil. In dreapta lui, pe jos este o carabină cu lunetă. Tipul e cu spatele spre COSTEL TÂNĂR iar acesta  începe să se apropie tiptil, ca o felină, pentru a-l surprinde. MASCATUL termină gloanţele şi se întoarce pentru a lua alt încărcător, moment în care îl vede pe COSTEL  TÂNĂR.
COSTEL TÂNĂR
(hotărât şi grăbind pasul)
Criminalule!
Se privesc de departe în ochi preţ de câteva clipe, contactul vizual durează doar atât cât îi trebuie criminalului ca să ridice carabina, să ochească prin lunetă fruntea lui COSTEL  TÂNĂR (îi apare punctul roşu ) şi să tragă. COSTEL  TÂNĂR, se întoarce instinctiv puţin lateral, dar glonţul îi şterge fruntea trântindu-l la pământ. Fruntea i se umple de sânge iar MASCATUL observă acest fapt, şi crezând că l-a ucis şi-a desfăcut iute carabina pe care a băgat-o într-o geantă de mână, a strâns patul rabatabil al pistolului mitralieră l-a pus pe umăr sub geaca neagră şi dispare ca o nălucă.  După puţin timp, COSTEL  TÂNĂR se dezmeticeşte şi fuge ameţit spre scările blocului sperând să îl prindă pe mascat. Pune mâna la frunte şi simte că are o tăietură ca de cuţit şi că sângerează. Îşi ia atunci fularul de la gât şi se leagă cu el în jurul capului. Mâna i se umplu de sânge. MASCATUL a dispărut.
11.EXT.BULEVARDUL FERICIRII FOST VICTORIEI-ZI-(FLASH-BACK)
COSTEL TÂNĂR ajunge unde a fost împuşcat colegul Dan. Acesta este acoperit cu o pătură iar CÂNTĂREŢUL TÂNĂR şi BĂRBATUL îl păzesc aşteptând maşina salvării. Îl dezveleşte pe Dan descoperindu-i faţa şi îi pune mâna mângâindu-l pe frunte în dreptul împuşcăturii. CÂNTĂREŢUL TÂNĂR priveşte tăietura sângerândă a lui COSTEL TÂNĂR.
CÂNTĂREŢUL TÂNĂR
Eşti nebun! Puteai să fii mort la fel ca el!
Se aude sirena salvării care după puţin timp opreşte lângă mort. Din ea coboară DOI BRANCARDIERI cu o targă şi îl aşează pe Dan pe aceasta după care îl bagă în maşină.
BRANCARDIER
Săracul de el, ce tânăr şi frumos a fost. Vreo treizeci am dus la morga spitalului toată noaptea. O merita sacrificiul ăsta?
CÂNTĂREŢUL TÂNĂR
Ne iei şi pe noi că uite şi băiatul ăsta a fost împuşcat în frunte.
BRANCARDIER
Hai sus şi voi repede în spate lângă mort. Dumnezeu să îl ierte!
12.EXT.CURTE SPITAL-ZI-(FLASH-BACK)
COSTEL  TÂNĂR cu fularul înroşit de sânge şi CÂNTĂREŢUL TÂNĂR coboară amândoi din maşina salvării. În spatele salvării opreşte o dacie roşie care este luată în primire de  DOUĂ FEMEI cu părul alb, îmbrăcate în halate de casă, care încep să percheziţioneze maşina în portbagaj. În curte un tanc stă cu turela în poziţie de tragere apărând spitalul. Se aud în depărtare rafale de mitralieră şi proiectilele trase de tancuri.
CÂNTĂREŢUL TÂNĂR
Ce naiba fac aici gospodinele astea?
COSTEL TÂNĂR
Tu nu vezi, caută terorişti.
Un CETĂŢEAN TURMENTAT în vârstă  bătea cu un făcăleţ într-o oală de sarmale şi striga cât îl ţineau bojocii.
CETĂŢEAN TURMENTAT
Ole, ole, ole, dictatorul nu mai e! Libertate, libertate!
COSTEL TÂNĂR
Bă du-te şi ascunde-te repede într-o cârciumă până nu te împuşcă ăştia! Te-a găsit strigatu' acuma şi pe tine!
Din dacia roşie coboară TERORISTUL(30 de ani), solid, tuns scurt, îmbrăcat sport, brunet,ochi negri, care este lăsat să treacă fără probleme printre femeile gardian, după care se aşează indiferent pe o bancă în faţa spitalului aşteptând parcă ceva sau pe cineva. Cei doi prieteni se duc spre intrarea în spital odată cu brancardierii care transportau trupul neînsufleţit al prietenului lor Dan.
13.EXT.INTRARE SPITAL-ZI-(FLASH-BACK)
 Unde un pacient îmbrăcat ca babele de mai înainte, pe post de portar, înarmat cu un bisturiu şi cu o  mătura apără intrarea în spital. Văzând fularul lui COSTEL TÂNĂR năclăit de sânge le-a deschis imediat uşa să intre. 
COSTEL TÂNĂR
Da ce s-a întâmplat?
PACIENT
Azi noapte a venit o dubă să ne întrebe dacă avem răniţi. Apoi a venit un camion militar care ne-a întrebat dacă a venit o dubă după raniţi. Teroare !.
14.INT.MORGA.SPITAL-ZI-(FLASH-BACK)
Zeci de morţi dezbrăcaţi, majoritatea tineri, băieţi şi fete stau aliniaţi pe holul de la morgă. Mulţi sunt împuşcaţi în frunte. Imagini de Coşmar.
15.INT.HOL.SPITAL-ZI-(FLASH-BACK)
Pe holul spitalului pe nişte scaune şed COSTEL TÂNĂR şi CÂNTĂREŢUL TÂNĂR. COSTEL este bandajat la cap. Doctori şi asistenţi în halate albe aleargă pe hol ca în timp de război. Brancardieri în halate grena transportă răniţii pe tărgi şi pe scaune mobile. Agitaţie, sânge şi gemete.
CÂNTĂREŢUL TÂNĂR
Arăţi ca un zombi !. Ah doamne, bine că ai scăpat !. Ce dracu ai în minte, să te duci cu mâinile goale, ca babele de la poartă, după criminalii ăia profesionişti.
COSTEL TÂNĂR
Mi-a pus doctorul şapte copci pe viu că nu avea anestezic.
16.INT.SALON.SPITAL-ZI-(FLASH-BACK)
Într-o cameră de spital, cu câteva paturi ocupate de răniţi sedaţi intră TERORISTUL îmbrăcat sport, în trening şi cu o canadiană albastră. După ce deschide uşa, îşi pune cagula, bagă mâna sub geacă, scoate un pistol cu amortizor de la piept şi dă un tur de paturi ca şi cum ar căuta pe cineva după care se opreşte succesiv în dreptul a doi răniţi care dormeau bandajaţi la cap. Trage de la distanţă mică împuşcându-i în frunte. Băgă apoi arma la loc în suportul prins pe umăr de sub geacă, îşi scoate cagula pe care o ascunde într-un buzunar, deschide uşa şi iese grăbit din salon.
17.INT.HOL SPITAL-ZI-(FLASH-BACK)
COSTEL TÂNĂR şi CÂNTĂREŢUL TÂNĂR stăteau pe hol pe aceleaşi scaune, prin spatele lor trece grăbit şi neobservat TERORISTUL grăbindu-se spre ieşire şi privind în toate părţile.
18.INT.ZI.AUTOBUZ.VECHI-(FLASH-BACK)
În incintă lumea este bucuroasă creând o atmosferă de mare meci. Doar un individ îmbrăcat cu geacă albastră stătea într-un colţ în picioare  ţinând mâna dreaptă la umărul stâng de parcă  ascundea ceva. Era SECURISTUL privind în jur cu suspiciune. Ceauşescu încă nu fusese prins. Călătorii au inceput să cânte în cor "Ole ole Ceauşescu nu mai e", cânta întreaga maşină. Oamenii deveniseră prieteni şi chiar se pupau între ei  fără să se cunoască strângându-se în braţe după marea victorie."LIBERTATE; LIBERTATE" Victorie, Victorie !. SECURISTUL cânta şi el privind atent în toate părţile. Ochii Securistului se mişcau în toate părţile
19.INT.SALA PRIMĂRIE.ZI-(FLASH-BACK)
Primărie sala consiliu. Ca o imensă sală de spectacole tapetată toată cu catifea roşie, o lozincă pe care scrie CADRELE HOTĂRĂSC TOTUL  rezistă eroic înclinată pe un perete tot roşu lângă un tablou mare întors, pe a cărui pânză ruptă cobora invers, cu capul în jos, părul şi ochii fostului dictator. Pe aceste imagini continuă să se audă vocea lui COSTEL:
COSTEL(OFF)
Ne-a chemat de urgenţă prin telefon chiar DIRECTORUL general, omul la care priveam ca la Dumnezeu înainte de decembrie 89, dar fără posibilitatea de a ajunge vreodată în biroul lui. Se transformase în şoferul nostru iar maşina lui personală în taxi proprietatea poporului, abandonându-şi şoferul şi dacia neagră a instituţiei cu număr 1B.
20.EXT.OLTCIT.ZI-(FLASH-BACK)
Într-un Oltcit crem DIRECTORUL conducea pe străzile oraşului, unde grupuri, grupuri oamenii mărşăluiau ca la manifestaţie cu steaguri tricolore găurite în centru şi cântau ori strigau lozinci. Pe scaunul din dreapta stătea COSTEL TÂNĂR şi pe bancheta din spate se tolănise CÂNTĂREŢUL TÂNĂR.
21.INT.SALA.PRIMĂRIE-ZI-(FLASH-BACK)
Sala era arhiplină cu toate cadrele de conducere din ţară, toţi nişte directori umflaţi proveniţi din cadre comuniste. Cei trei intră în sală şi se aşează pe fotoliile roşii. DIRECTORUL se salută cu vecinii de scaune care îi semănau vizibil la îmbrăcăminte şi chiar fizic. COSTEL TÂNĂR i se adresează.
COSTEL TÂNĂR
Ce treabă am eu aici domn' director?
DIRECTORUL
E, când o fi să dea cuvântul, să vorbească şi unul dintre voi ca din partea uzinei noastre, să vadă noii conducători că suntem şi noi de partea revoluţiei acum că l-au prins pe Ceauşescu iar pe voi v-au ales oamenii democratic azi în lipsa voastră în conducerea frontului nostru al salvării naţionale pentru că v-aţi luptat eroic azi noapte cu teroriştii. Pe mine m-au ales preşedinte al frontului pe uzină şi director general.
COSTEL TÂNĂR
Eu din ce văd aici, cred că ne întoarcem de unde am plecat!
DIRECTORUL
Măi băieţi, voi credeţi că va fi mai bine ca înainte?
CÂNTĂREŢUL TÂNĂR
Doar n-o să fie mai rău, că mai rău decât a fost nu se poate. Şi suntem liberi, e cel mai important lucru.
COSTEL TÂNĂR
(către Cântăreţ)
Tu crezi că dacă strigi “libertate” eşti liber? Crezi că numai Ceauşescu e vinovat, ăştia care l-au aplaudat ca să tragă foloase şi să ocupe funcţii chiar nu au vină. Eu cred că sunt mai vinovaţi, pentru că ei au fost fundaţia sistemului represiv şi privilegiaţii.
CÂNTĂREŢUL TÂNĂR
Iar securitatea şi miliţia turnul de control şi temniţele.
DIRECTORUL se întoarce într-o parte, părând că nu mai participă la discuţia celor doi, stă ca o vulpe la pândă cu urechile ciulite. În centrul prezidiului acoperit cu pânză tot roşie, ia cuvântul conducătorul şedinţei, NEA SILVIU(60 ani) regizorul, cu păr alb pieptănat pe spate, îmbrăcat cu un pulover gri cu gât. La prezidiu, toţi invitaţii aveau pulovere cu gât.
NEA SILVIU
Dragi prieteni şi colegi, mă bucur că ne întâlnim în astfel de împrejurări măreţe pentru ţara noastră când nu mai speram că vom scăpa de Ceauşescu. Acesta a fost prins şi va fi judecat pentru crimele comise de el şi de familia lui. V-am chemat aici pentru a căuta împreună soluţii de viitor pentru a ne reorganiza în noile condiţii social istorice. De voi depinde viitorul nostru al tuturor. Pentru propuneri şi întrebări vă rog să luaţi cuvântul.
UN DIRECTOR burtos, îmbrăcat ca DIRECTORUL şi ca nea Silviu  se ridică de pe scaun.
UN DIRECTOR
Tovarăşe Silviu eu cred că întâi trebuie să realegem organele de partid şi de stat.
NEA SILVIU
Le vom realege, vom pune acolo adevăraţii profesionişti.(aplauze şi bravo). Mai are cineva vreo întrebare, vreo propunere?
Toată sala a început să aclame şi să bată din palme ca la comandă. Atunci COSTEL TÂNĂR ridică mâna ca la şedinţele de partid pentru a se înscrie la cuvânt pe un fond de murmur general.
NEA SILVIU
Linişte vă rog, da hai acolo în spate, hai tinere curaj, că voi sunteţi viitorul acestei ţări. Ai cuvântul! Cum te numeşti şi de unde eşti?
COSTEL TÂNĂR
(ridicându-se entuziast)
Constantin Petrescu de la Vulcanul! Trăim vremuri istorice şi ca atare trebuiesc făcute schimbări majore. Ce sens mai are partidul şi UTC-ul în aceste condiţii? Să fie desfiinţate iar ţara  să urmeze un curs firesc, cu adevărat democratic, ca în vest. Nu cred că tineri de vârsta mea, unii colegi din fabrica noastră  au murit ca noi să facem  realegeri în acelaşi sistem comunist. S-o schimbăm pe Tanda cu Manda. Activiştii să treacă în producţie după calificarea fiecăruia, la fel cum am procedat la uzina noastră. Iar cine a ucis, chinuit , minţit şi furat poporul acesta să plătească. Gata, comunismul cu sistemul lui centralizat, această utopie trebuie să dispară.(linişte de mormânt). Politica nu mai are ce căuta în fabrici, uzine, în scoli, în sindicate iar conducerile tuturor instituţiilor din ţară să fie alese de acum înainte doar pe criteriul profesionalismului şi competenţei.
CÂNTĂREŢUL TÂNĂR (OFF)
Taci bă, că te aleg ăştia preşedinte!
COSTEL TÂNĂR
Să dispară Centrala chiar şi Ministerul dacă va fi cazul, iar fabricile să treacă simplu pe autofinanţare.(aplauze izolate.) De asemenea cred că va trebui începută curând o reformă monetară pentru a crea condiţii egale de concurenţă pentru toţi cetăţenii care vor dori să facă afaceri pe cont propriu, dar în primul rând ca să dispară astfel banii furaţi de escrocii şi profitorii sistemului. Oamenii, să devină acţionari la locul lor de muncă. Fiecare să fie plătit după cât produce nu după cât minte, fură, sau după rudele lui sus-puse. Cam atât am avut de spus. (aplauze reţinute)
La sfârşitul acestei adunări Silviu  traversează culoarul sălii pline ce îl aplaudă cu urale,în picioare, ca pe o vedetă. Se opreşte în dreptul lui COSTEL TÂNĂR strângându-i mâna şi privindu-l în ochi.
NEA SILVIU
Felicitări tinere, succes, viitorul e al vostru!.
Celor doi prieteni le sticlesc ochii în cap plini de speranţă şi încredere. Încă vreo doi, trei indivizi trec pe lângă cei doi urându-le succes, timp în  care aceştia, împreună cu DIRECTORUL lor proaspăt uns preşedinte de partid pe uzină, părăsesc incinta sălii de şedinţe a primăriei. COSTEL TÂNĂR închide ochii, şi cu mâinile împreunate înalţă spre cer fruntea cu cicatricea încă nevindecată.
22.EXT.CIMITIRUL EROILOR-ZI-(FLASH-BACK)
În Cimitirul Eroilor Revoluţiei zăpada acoperă mormintele proaspete. Ninge cu fulgi mari. O mamă plânge la mormântul băiatului pe a cărui cruce este o coroană de flori şi poza lui DAN. Fulgii de nea încep să se înroşească şi să se transforme în picături de sânge. Plouă cu sânge. Zăpada se înroşeşte treptat de la ploaia abundentă. Imaginea devine un imens fond roşu, sângeriu.
23.EXT.CURTE.AZIL.COPAC-NOAPTE
CÂNTĂREŢUL, care fredonează cântând la chitară acelaşi cântec se opreşte privind spre COSTEL. Dă din cap închizând ochii. Fondul muzical continuă cu aceeaşi melodie. Este înconjurat de nevoiaşi care şed pe vine şi sorb ceaiul cald din cănile de metal. Deschide ochii. COSTEL stă în picioare lângă el.
CÂNTĂREŢUL
Pe unde umbli cu gândul Costele?
COSTEL
(visător)
Ia am fost până aci' la Primărie la o şedinţă cu Silviu.
CÂNTĂREŢUL
Şi eu dar am fost degeaba, dracu' ştia cu cine ne luptăm atunci?
COSTEL
Şi dacă ştim, degeaba ştim. Se aplaudă unii pe alţii, foşti cu actuali între ei, ca atunci.
COSTEL se aşează lângă Cântăreţ, cu spatele sprijinit de copacul gros.
COSTEL
Ce cauţi tu aici când eu te credeam plecat în lume?
CÂNTĂREŢUL
L-am căutat pe Sandu în State. Ăla se lăuda cu maşini şi vile, da erau  doar în poze şi când am ajuns acolo stătea într-o rulotă veche înghesuit cu nevastă-sa şi fii-sa.
COSTEL
Sandu?
CÂNTĂREŢUL
Nici nu mai vorbeau româneşte.  Se duc la biserica românească la slujbă da, copiii nu pricep o iotă din predica părintelui în româneşte
COSTEL
Şi!
CÂNTĂREŢUL
Nu vreau să spăl maşini sau să pun benzină ca el la pompă, să fiu portar, să spăl babele la cur sau să mătur gunoaie. Statul a investit în noi ca să ajungem boschetari cu studii superioare, meseria viitorului, fantome ca locurile noastre vechi de muncă şi meseriile noastre care nu mai au rost.
COSTEL
(melancolic)
Ştiu că ai fost şi în Spania?
CÂNTĂREŢUL
Am fost şi prin Spania dar n-am găsit de lucru. Dormeam sub un pod aşteptând câte-un vătaf să ne cheme la muncă. M-am întors. Doar aici am simţit într-un an cât alţii într-o viaţă. Dar m-am îmbolnăvit de plămâni şi când am ieşit din spital au venit perceptorii să-mi ia casa, că aveam datorii mari.
Cade pe gânduri.
CÂNTĂREŢUL
Da tu ce cauţi aici, că te descurcai bine înainte să plec eu afară, aveai firmă. Aş veni şi eu să stau la tine până dau de bani, că vreau să scot un album dar nu te-am mai găsit.
COSTEL
Caut  străini fără casă şi găsesc prieteni fără casă. M-am mutat că am pierdut şi eu casa de la bloc, ca să plătesc datoriile. Casa, singura garanţie acceptată de creditori. Atâta am avut  avere din părinţi, o casă.
CÂNTĂREŢUL
Ai pierdut casa?
COSTEL
Am dat casa pentru o idee!. Cum ar spune FAION:"Poți rezista invaziei unei armate, dar nu și unei idei căreia i-a sosit timpul." Am riscat şi am..pierdut!.
CÂNTĂREŢUL
Cine e Faion?
COSTEL
Un golan, o haimana, o să vă fac cunoştiinţă...
CÂNTĂREŢUL
Noi nu avem bani de WC, da avem firmă. Uite ăsta(arătă cu degetul spre un jigărit cu barbă neagră soioasă care dormea pe o bancă cu capul pe o sacoşă)cred că are 30 de firme, nici el nu ştie câte şi ce nume au.
CÂNTĂREŢUL
Fără capital nici seminţe nu poţi să cumperi şi noi cică facem afaceri.
COSTEL
Faci firmă, te chinui şi munceşti ca să prinzi datorii. Mi-a mers o perioadă până s-au prins şmecherii şi mi-au furat afacerea, parcă eram urmărit dar poate că sunt eu paranoic. Nu ştiu. Hai cu mine!.
COSTEL se ridică şi cu o mână îl ajută şi pe cântăreţ să facă acelaşi lucru, după care pleacă amândoi în căutarea lui SORIN care aşa cum se înţeleseră mai devreme îl aştepta pe COSTEL la poarta de la intrare.
SORIN
Hai că am crezut că ai fugit. L-ai luat şi pe Cântăreţ cu tine?
(spuse în timp ce îi întinse acestuia mâna pentru salut)
CÂNTĂREŢUL
(mirat)
Mă cunoşti?
SORIN
Da cine nu te cunoaste cu cântecele tale de golan?
CÂNTĂREŢUL
Nu de golan, de boschetar ori,  de homless bă!. Ce.. aia mea!
COSTEL
E, acum 20 de ani erai golan, te aplauda toată lumea. Da zi-mi şi mie acum, cum e mai bine, viu bine mersi şi comunist-securist cu bani la teşcherea sau mort şi liber complet?
CÂNTĂREŢUL
Mai bine cântăreţ şi boschetar, să nu mai aud de politică...bine(spuse rostind ultimul cuvânt ca pe o ameninţare)
În parcul azilului este agitaţie . Oamenii stau la coada imensă îmbrâncindu-se , vociferând sau sfătuindu-se aşteptând să fie strigaţi pentru un loc liber în container. Alţii mulţumindu-se doar cu cana de ceai şi cu puţin noroc cu o porţie de mâncare caldă. Privesc resemnaţi în pământ, vorbesc singuri sau se ceartă imaginar cu eul lor. Cine era mai recalcitrant lua câte un baston de control de la jandarmii care împânziseră acest focar de infecţie.
CÂNTĂREŢUL
(privind spre coada de necăjiţi şi vorbind ca pentru sine)
Doamne, stăm la coadă să ne spălăm şi să dormim la căldură. Stăm la coadă să fim oameni pentru o noapte. O viaţă pe muchie de cuţit. De ce dracu am muncit toată viaţa?
SORIN
De proşti! Cine-i harnic şi munceşte, ori e prost ori nu gândeşte! Pam, pam, ha,ha!
Spre ei vine LĂUTARUL cu acordeonul în cârcă ţinându-l ca pe un rucsac şi trăgând după el o fată, MARIA(17 ani), frumoasă,  părul lung, încâlcit îi acoperea parţial faţa. Îmbrăcată în haine tărăneşti murdare, cojocel vechi brodat manual, cu ochi ca de căprioară rănită sticlind speriaţi, încolţită şi fără de speranţă, poartă pe cap o cutie jerpelită din carton în care are nişte boarfe, în acelaşi stil cum duceau tinerele tărănci pe vremuri urcioarele cu apă. LĂUTARUL o trage în faţa lui COSTEL. Este atâta deznădejde şi deziluzie în ochii mari şi umezi de căprioară rănită ai acestei fete de 17-18 ani încât COSTEL se cutremură iar privirea ei pierdută începu să îl obsedeze. Deznădejde şi deziluzie în ochii şi pe chipul acestei fete…
LĂUTARUL
(către fată )
Hai spune-i lu domnu' că te ajută. Curaj că nu te mănâncă. O ştiu de la gară doarme prin sălile de aşteptare. S-a împrietenit cu fii-mea că aia cântă prin gară. Da’ s-a luat bagabonţii de ea şi a fugit aici de foame şi de frig. A rămas fără bani. La ea în sat nu se mai întoarce că după ce a murit şi mă-sa a rămas singură în tot satul.
COSTEL
(cu blândeţe)
Cum te cheamă fetiţo?
MARIA ridică privirea uşor şi cu teamă din pământ spre ochii lui COSTEL, pe care atunci când îi întâlni toată neîncrederea i se transformă într-o ultimă speranţă şi răspunse timid dându-şi părul pe spate.
MARIA
MARIA a Florii.
COSTEL
(blând glumeţ)
Soţia mea ROXANA a lu' Trandafir are nevoie de ajutorul tău  şi dacă vii cu noi vei fi binevenită. Faci o mămăligă la ceaun şi ne povesteşti ce ai păţit tu şi satul tău.
SORIN
(către COSTEL)
Mai vrei oameni fără casă? Hai că ţie îţi dau pe gratis câţi vrei.
COSTEL
Încă vreo şapte. Mă gândeam să mai luăm de aici, că mulţi nu au loc în gheretele astea.
SORIN
Las', mergem la cimitir că acolo dăm de GICĂ Mecanicu, zis Mangialâc.
COSTEL
(făcând semnul crucii)
Cine mă.. GICĂ Mangialâc, giuleşteanu, ardeleanu.
SORIN
Ăla care zice că toţi mecanicii buni stau în Juleşti!.
COSTEL
Ce şi ăsta a rămas pe drumuri?
SORIN
A păţit-o rău de tot, acum doarme în cimitir, şi-a săpat o groapă de cinci metri, cu scări, tot dichisu', are şi încălzire solară. Mai sapă o groapă cu lopata,.. mai ia un milion. Ăsta a avut bani de când îl ştiu.
COSTEL
Păi cu el am mutat tipografia de la un atelier la altul mereu. Avea o firmă şi mă taxa tare de tot, dar făcea treabă super. Demonta şi monta ditamai hardughiile iar când le pornea prima dată mergeau perfect, parcă de frica lui. Vorbea cu ele, le mângâia şi le alinta. El a botezat primul meu agregat, îi spunea, "fă Matildo nu mă face de râs că pun ciocanu' pe tine". Mangialâc nu e doar mecanic e şi inventator. Hai la el poate vine cu noi.
SORIN
Uite aici e azilul de noapte iar dincolo(arătând cu ochelarii peste drum, fără a scoate mâinile din trenci) e spitalul iar puţin mai încolo, spre margine e cimitirul iar la dreapta ştrandul. Linie completă, spălat, mâncat, operat, îmbălsămat, îngropat.  Eh, viaţă, viaţă legată cu aţă. Cu ce ducem atâta lume, că în taxi nu ne ia nici un şofer că mirosim prea tare a "lavandă" şi le murdărim banchetele cu ciocolată. Ha, ha,ha!
COSTEL
Aşteptaţi-mă puţin mai încolo la întuneric să nu vă gonească jandarmii!.
După un timp s-a făcut linişte iar cei care nu prinseseră loc de cazare în azilul improvizat erau izgoniţi de organele de ordine. Erau goniţi de pe stradă, din casa lor. Un bătrân horcăia acolo întins pe spate, cu o cană aplecată în mână din care curgea ceaiul. ANGELA, o femeie de vreo 55 de ani, cu un geamantan imens după ea, îmbrăcată destul de îngrijit pentru condiţia ei, având peste pulovărul subţire un balonzeid şifonat şi vechi, deloc potrivit cu vremea de afară striga după ajutor ţinându-i capul cu o mână şi pleznindu-l peste faţă cu cealaltă.
ANGELA
Ajutor, moare. Salvarea repede Salvarea!.

Doi copii ai străzilor cu pungi ca baniţele fără şnur dar ştrangulate cu mâinile lor murdare şi rănite fugeau cu sacoşele furate de lângă picioarele bătrânului rămas fără familie şi fără suflare lângă un maldăr de gunoi.

va urma...