duminică, 30 mai 2010

Petrom-Boc...Poc!

Istoria recenta a ciocoilor vechi si noi. Despre tot ce a fost si nu mai este.Articole aparute in presa la vremea respectiva despre păgubiţi şi profitori.Despre tot ce s-a pierdut sau câştigat în urma privatizărilor vechilor uzine sau intreprinderi.Despre privatizari si falimentari suspecte.


Preşedintele Comisiei de Industrii din Cameră, deputatul PSD Iulian Iancu,  pentru MEDIAFAX, că, în ceea ce priveşte privatizarea Petrom, liderul PDL, Emil Boc, este vinovat direct, în timp ce PDL are principala vină pentru "spargerea" sistemului energetic.


"În ce priveşte vinovăţiile la adresa privatizării Petromului, a societăţilor din sistemul de energie electrică, cred că este ultimul subiect depre care domnul Boc poate să vorbească. În ce mă priveşte pe mine şi pe dumnealui, din acest punct de vedere – al privatizării Petrom – dumnealui este vinovat, iar eu nu am absolut nicio vină", a precizat Iancu, într-o declaraţie acordată MEDIAFAX, în replică la acuzaţiile lui Emil Boc privind implicarea sa şi a PSD în semnarea contractelor abuzive în domeniul energiei.
Iancu a arătat că a făcut parte din Ministerul Industriilor, dar că alt secretar de stat s-a ocupat de Petrom. El a subliniat că nu a făcut parte din comisia de privatizare şi nu a avut "nici în clin nici în mânecă" cu privatizarea Petrom.
"În schimb, domnia sa (Emil Boc, n.r.) este vinovat direct, petru că a făcut parte din Parlamentul care a votat legea de privatizare. (Emil Boc, n.r.) a fost liderul grupului parlamentar care a votat această lege. Dar la vremea respectivă nu s-a distins cu niciuna dintre aceste remarci pe care azi le vehiculează, atât legat de preţul ţiţeiului cât şi legat de redeveţă şi alte clauze care ar fi putut la vremea respectivă să-i ofere şansa să aibă o dezbatere publică deschisă", a precizat Iancu.
El a arătat că Emil Boc a avut posibilitatea să găsească o soluţie, de la momentul privatizării Petrom până azi, în condiţiile în care a avut în mână contractul de privatizare şi a văzut evoluţia preţului ţiţeiului, dar nu s-a întâplat nimic în acest sens.
"Din punct de vedere al sistemului energetic, principala vinovăţie, dacă e să căutăm vinovaţi, o are partidul domniei sale (PDL, n.r.), pentru că a spart sistemul energetic. (PDL, n.r.) a spart societăţile din sistemul de gaze, a dispus şi angajat în numele guvernului din 1999-2000 România la aceste privatizări, a promovat, în ce priveşte energia electrică, un sistem în care au împărţit producţia pe tipuri de combustibil, făcând imposibilă concurenţa şi azi oferind posibilitatea unora să beneficieze numai de energia ieftină, iar populaţia de energia cea mai scumă din ţară, creând şi dezvoltând un segment al «băieţilor deştepţi» printre care se află şi colegi de-ai săi (ai liderului PDL, Emil Boc, n.r.)" , a adăugat Iulian Iancu.
Referindu-se la afirmaţiile liderului PDL, Iancu a arătat că Emil Boc nu a înţeles importanţa şi semnificaţia momentului traversat de România, el precizând că o retorică de tipul celei afişate de Emil Boc nu-şi mai are rostul.
"În ce îl priveşte pe domnul Boc, îmi pare rău, dar nu a înţeles deloc semnificaţia acestui moment. Nu mai este momentul unei astfel de retorici. Retorica aceasta nu-şi mai are locul. Este momentul unor soluţii comune, în care toate partidele politice trebuie să depăşească această etapă, a căutării şi găsirii de vinovaţi. Vinovaţii trebuie găsiţi şi penalizaţi, dar acum trebuie să dăm soluţii imediate", a conchis Iancu.
Preşedintele Comisiei de Industrii din Cameră Iulian Iancu (PSD) i-a solicitat, duminică, primului-ministru, Călin Popescu Tăriceanu, să prezinte public o analiză prin care să explice cum e posibil ca ANRE, aflată în subordinea sa, să ia decizii discreţionare, vânzând energie scumpă către populaţie.
În replică, liderul PDL Emil Boc a declarat, într-o conferinţă de presă, că PSD este amnezic, iar Iulian Iancu, fost secretar de stat în Guvernul social-democrat, are un tupeu fără precedent, ieşit din comun.
www.mediafax.ro

Dinu Paturiciu si Rompetrol


De la preluarea Rompetrol in 1998, numele lui Dinu Patriciu a fost legat indisolubil de evolutia companiei. Strategia omului de afaceri a fost sa foloseasca Rompetrol ca punct central al unui holding pe care l-a infiintat in Olanda si care a ajuns sa cuprinda in 2009 peste 20 de companii, cu afaceri de 8,7 miliarde de dolari in 2008.
1974
Se infiinteaza grupul integrat de petrol si gaze Rompetrol, reprezentantul la nivel international al industriei petroliere romanesti in perioada comunista.

1990
Dinu Patriciu, de profesie arhitect, infiinteaza prima firma din Romania, Alpha, cu activitati in domeniul arhitecturii si constructiilor.

1993
Rompetrol se privatizeaza prin metoda MEBO; cifra de afaceri a companiei scade in anii imediat urmatori privatizarii a sub 6 milioane de dolari.

1998
Dinu Patriciu si Sorin Marin preiau Rompetrol, companie cu o cifra de afaceri de 6,6 milioane de dolari si pierderi de 1,5 milioane de dolari.

1999
Rompetrol preia rafinaria Vega Ploiesti. In doar noua luni de la preluare, cifra de afaceri a rafinariei Vega s-a triplat. Sediul central al companiei este mutat in Olanda. Incep discutiile pentru privatizarea Petromidia.

2000
Rompetrol preia Petros - unicul furnizor de servicii la sonda din Romania in acel moment, redenumindu-l Rompetrol Well Services.

2001
Rompetrol Rompetrol semneaza contractul de vanzare-cumparare a Blocului 11 din bazinul Oriente si incepe extractia de titei in Ecuador. E infiintata Rominserv, prima companie de inginerie - constructii si mentenanta pentru industria de petrol si gaze din Romania. Rompetrol deschide Ecomaster, prima companie de servicii ecologice din Romania. Compania isi infiinteaza propria firma de transporturi, Rompetrol Logistics.

2001
FPS si Rompetrol Group BV Rotterdam semneaza contractul de privatizare a combinatului petrochimic Petromidia Navodari (valoarea tranzactiei - 615 milioane de dolari). Petromidia si-a schimbat numele in Rompetrol Rafinare.

2002
Se infiinteaza Rompetrol Bulgaria, care vinde pana in decembrie 2003 circa 15.000 de tone de carburanti, obtinand o cota de piata de 8,9%. OMV Aktiengeselschaft Austria, condusa de Wolfgang Ruttenstorfer, cumpara 25,1% din actiunile Grupului Rompetrol. Sunt deschise subsidiare in Republica Moldova (Rompetrol Moldova) si Bulgaria (Rompetrol Bulgaria).
2003
Rompetrol isi schimba imaginea, adoptand floarea stilizata, in urma unui proces de rebrandare de 1 milion de euro. Rompetrol creeaza retele de depozite angro la Arad, Craiova, Zarnesti, Vatra Dornei, Constanta si Bucuresti-Mogosoaia. Compania desfasoara si un program complex de extindere a retelei de statii de carburanti in Romania, care cuprinde deja peste 100 de benzinarii proprii si peste 150 de statii Partener Rompetrol.

2004
Rompetrol Rafinare este listata la Bursa de Valori Bucuresti. Compania OMV vinde pachetul de 25,1% actiuni Rompetrol catre Rompetrol Holding, obligata fiind de legile concurentei in urma achizitiei companiei Petrom in Romania. Grupul Rompetrol infiinteaza subsidiara Vector Energy AG, cu sediul in Elvetia.

2005
Se infiinteaza Rompetrol Albania si Georgia si se deschide o reprezentanta la Moscova, pentru relatii cu companiile locale. Rompetrol cumpara reteaua franceza de benzinarii Dyneff, cea mai mare retea particulara din Franta, cu o cota de piata de 5% si 226 de benzinarii. Prin aceasta tranzactie, estimata la 100 de milioane de dolari, numarul de benzinarii detinute de Rompetrol creste la circa 550, capacitatile de depozitare se tripleaza, iar Dinu Patriciu isi implineste scopul de a avea depozite la Mediterana, dar si o retea de retail in vestul Europei.

2006
Se infiinteaza Rompetrol Ucraina. Rompetrol Petrochemicals semneaza un contract pentru 14 ani cu compania multinationala Dow Chemical, in baza caruia compania din Romania va produce si livra anual 100.000 de tone de polimeri sub marca Dow. Rompetrol Group Rompetrol preia intreg pachetul de actiuni al grupului francez de retail Dyneff. Rompetrol intra pe piata de GPL, cu o investitie de 20 de milioane de dolari, iar rafinaria Vega incepe sa produca bitum.

2007
AVAS incheie perioada de monitorizare post privatizare a Petromidia. Compania kazaha KazMunaiGaz achizitioneaza 75% din actiunile Rompetrol Group contra sumei de 1,6 miliarde de euro. Rompetrol incepe proiectul terminalului marin Midia, pentru incarcare si descarcare de titei, la 8,7 kilometri in largul Marii Negre, in zona rafinariei Petromidia. Capacitatea maxima de transfer a terminalului va fi de 14 milioane de tone de titei pe an. Proiectul a fost finantat din surse proprii, investitia fiind estimata la peste 90 de milioane de dolari si a fost dat in functiune in acest an.

2008
Rompetrol trece la standardul Euro 5, isi extinde reteaua de GPL auto si incepe constructia unei noi fabrici de hidrogen, investitie estimata la 65 de milioane de dolari. Din grupul Rompetrol sunt vandute divizia imobiliara, dar si compania aeriana Eurojet - cumparata de Dinu Patriciu.

2009
Rompetrol investeste 16 milioane de euro in informatizarea benzinariilor si 10 milioane de euro pentru investitii in noi benzinarii. KazMunaiGaz devine actionar unic al grupului Rompetrol prin achizitia pachetului de 25% ramas in posesia lui Dinu Patriciu.
www.businessmagazin.ro