duminică, 13 ianuarie 2013

A plecat Monşerul!



In memoriam profesor Ioan Druică Zeletin
Cu multă durere am citit absolut din întâmplare postul unui fost coleg de facultate-ce să mai citeşti de acum decât anunţuri despre stele ce pier.....-o scurtă dar cutremurătoare urare adresată celui care în urmă cu 25 de ani şi mai bine mi-a făcut mai senine zilele, mă făcea să aştept cu nerăbdare cursurile sale: domnul monşer! colegul meu spunea călătorie fericită, maestre!!! Este vorba despre stimatul profesor Ioan Druică Zeletin, profesor de fizică dar în primul rând un mare om. Un orator desăvârşit şi, aş îndrăzni să spun acum, un excelent pedagog. 
Deşi nu eram vreo studentă model, pot spune  acum când timpul a făcut să nu mai conteze asta, mai prezentă la lactobarurile din centrul capitalei decât pe la cursuri, mai mereu alergând 
după scutirile salvatoare de la exmatriculare, era pentru mine un deliciu sa asist la cursurile dumnealui, neapărat împănate cu memorabile şi spumoase replici de spirit. Aş dori să amintesc o întâmplare, poate şi spre luare aminte...era notoriu faptul că domnul profesor, care la fiece frază spunea ...monşer...., avea acel bun obicei de a nu încărca în mod inutil memoria studenţilor şi era suficient ca la examene sa vii cu fiţuici, mai pe scurt să vadă că te ai ostenit să sintetizezi materia. Bun, dar iată că o dată era extrem de supărat şi la examenul din acea dimineaţă le spune candidaţilor pe un ton foarte serios că....azi nu mişcă nimeni! stupoare, disperare, timp de 3 ore nicunul nu îşi ia inima în dinţi să vină la tablă....Monşerul se îndreaptă spre prima bancă şi îi spune băiatului ...ai doar trei încercări!...bietul numără subiectele cu degete febrile, scoate din buzunar...alt subiect!...a doua oară tot aşa, drept pentru care a treia 
oară scoate tot ce avea prin buzunare să aleagă ceea ce îi era necesar...replica maestrului? ai vazut dragă....nu era atât de greu!... 
Da, poate că am uzat cam mult punctele de suspensie, da, poate că sunt melancolică dar nici nu aş putea altcum să fiu când îi urez la rândul meu Drum bun, maestre!...şi cât de mult aş fi dorit să îi mai pot spune 
Să ne trăiţi, magister!
                                                                          Andra

15 comentarii:

  1. Andra, foarte frumoasa eulogia... Mi-ai trezit si mie o amintire - am terminat Utilaj Tehnologic in '97 si l-am avut profesor deasemenea. Monser, si monser, ai dreptate. Odata nu stiu ce ne spunea despre par... eu purtam plete, la fel si cei mai buni doi prieteni ai mei eram hippioti, si el se ia de parul nostru. La care unul din amici ii da o replica gen "daca dvs nu mai aveti, macar lasati-i pe cei care au sa si-l lase lung!" Iar el a spus zimbind: "Nu ride monser, ca e boala care se ia!" Atunci am ris, acum ii dau dreptate :) Si inca una, mai tare: aveam un coleg, f mic de inaltime, Zinca Iulian, cred ca avea 1.55. Iar Druica avea chestia asta, sa te ridici in picioare cind intra el. Dar absolut toti! Tipul asta, Iulian, s-a ridicat, bineinteles, dar fiind mic de inaltime parea ca sta jos. Druica Zeletin mai ca nu a tipat la el: "Ridica-te in picioare, monser! Ce? Esti bolnav?!" La care Iulian rosu ca racul: "Sint deja in picioare dom profesor!" Atunci l-am vazut singura data stinjenit pe dom' profesor! Confirm cu futuicile. Toata lumea copia la examen, el ne lasa. Exista zvonul ca daca vine suparat la examen, nu te lasa sa copiezi, si eram terorizati de gindul ca s-ar putea intimpla asta. Zvonul e ca se intimpla destul de des. Oricum, eu am inteles teoria Relativitatii de la el si asta din clasa, lucru pentru care sint foarte multumit. Nu ca mi-ar folosi la ceva dar... e ceva, nu? :) Toate cele bune!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Am intrat la Utilaj in 1984 , am terminat in 1992 ICB ul ..deci 8 ani de ingeneriing studing , so fucking 8 ears .. la utilaj tehnologic , cu Posea la REzistenta , cu Pana la motoare , cu Vranceanu la Analiza (si cu Ariciuc)..ce mai vreti ? ...Da , ar mai fi ceva , dupa ce am dat exam la una din materiile de specialitate , asistemt una din fostele mele colege ANCA LOWE , care mi-a spus ca lucrarea mea este ok si , after , i was rejected because "
      you were not present at all the seminars and now you want to take all the exams ?!! so sorry ..this is impossible...And , ALSO , i didnt have money to buy my engineering licence (
      this was the request from the engineer assigned to my diploma thesis )

      Ștergere
    2. Cu toate acesteA ..am ajutat cativa HANDICAPATI ..sa treaca de anul 2 ( SO FUCKING HARD FOR UTILAJ ).

      Ștergere
  2. Si mie mi-a fost profesor. Da intr-adevar un profesor bun , insa avea unele glume cam nesarate...oricum, Dumnezeu sa il odihneasca...

    RăspundețiȘtergere
  3. Singurul curs la care incercam sa nu intarzii dimineata. Toata stima.

    RăspundețiȘtergere
  4. Azi mi-am adus brusc aminte de dl profesor..si l-am cautat, iar in afara de cartile domniei sale, nu am gasit nimic altceva in afara de acest blog. Este pacat, deoarece a fost un mare om, iar putini stiu asta. A facut multe lucruri deosebite si care vor ramane in istorie...oare cati stiu ca a fost membru de onoare in comisia pt fizica din New York? ... si multe alte lucruri pe care domnia sa le-a implementat si acum multi elevi le invata fara macar sa stie cine le-a inlesnit procesul de invatare :(
    Eu l-am cunoscut prin prisma faptului ca aveam nevoie de ajutor pe partea de fizica pentru admiterea la faculate si domnia sa m-a ajutat. Era ceva ce nu facea deobieci dar cred ca am fost o exceptie....era mult sub nivelul domniei sale, dar totusi a reusit. Si am invata mai mult decat fizica...acea casa din Dr Sarii desprinsa parca din nuvele, stilul inconfundabil, acoperit de fum,si cu un spritz rece, iar mintea agera care iti dadea solutii inedite....pur si simplu m-a fascinat.
    Ar fi trebuit sa aiba un loc in wikipedia cel putin. A făcut multe pt aceasta știință, si mult prea putini stiu asta....
    Un om deosebit!

    RăspundețiȘtergere
  5. Oare ne vine sa cautam pe net oameni ce mai sunt doar in memorie ? Dupa ce am rezovat de doua ori culgerea Zeletin m-am trezit on bancile Fac. Utilaj tehnologic in fata acestui monument.Atunci am inteles ca nimic nu-i intamplator. Au dieu !

    RăspundețiȘtergere
  6. Aflu acum cu tristete ca dupa Leonachescu s-a dus si dl Druica.L-am avut la fizica in anul doi cred, cind era sef lucrari, prin 1973,(sunt absolvent 1976) un tip foarte haios. Am luat 10 la examenul lui. Atunci avea vorba de adresare pentru studenti cu a-micule . Era insurat cu o cintareata la opera si statea pe Stirbei Voda si tot incerca sa faca schimb de locuinta si intreba pe toti.Un tip de gasca. Nu mai tin minte daca se copia la el dar stiu ca mi-a dat nota zece destul de generos spre deosebire de Leo care ne rupea.Era in catedra de fizica de la Civile.
    Odihneasca-se in pace.

    RăspundețiȘtergere
  7. Acest comentariu a fost eliminat de autor.

    RăspundețiȘtergere
  8. Azi de dimineață m-am gândit la dragul meu Profesor de fizică de la F.U.T., Druică-Zeletin. L-am avut prof în semestrul II, anul I, apoi și în anul II. Îmi amintesc foarte bine de analiza lui dimensională... a predat foarte bine totul. Era un erudit și un om foarte cultivat de altfel.

    RIP... requiescat in pace. Dumnezeu să-l odihnească în pace!

    RăspundețiȘtergere
  9. Acest comentariu a fost eliminat de autor.

    RăspundețiȘtergere
  10. am fost student arab la domnia lui , ii placea sa glumasca f mult , imi spunea monser .....
    tot respectul domnia lui , am fost la mormantare.
    sunt f mandru ca mia fost profesor

    RăspundețiȘtergere
  11. am fost student arab la domnia lui , ii placea sa glumasca f mult , imi spunea monser .....
    tot respectul domnia lui , am fost la mormantare.
    sunt f mandru ca mia fost profesor

    RăspundețiȘtergere
  12. Mi-a fost profesor în anul II la civile, mi-a fost vecin de strada și mă gratula la fiecare curs cu întrebarea "Ce faci, vecinico?". Nu am sa uit niciodată, diapazonul, monser și felul în care isi tinea cursurile. Un mare profesor, o inteligenta sclipitoare și un pedagog desăvârșit. Azi sunt și eu profesor la o universitate din lume și folosesc simtul umorului, desigur, nu la nivelul dvs., dar și empatia fata de studenți. Mulțumesc, d-le profesor!

    RăspundețiȘtergere
  13. Un profesor minunat, un om adevarat! Ii raman recunoscatoare, aveam pe conjuctiva un melanom fin care se accentua in rosu maroniu cand aveam ochii obositi, m-a trimis la un Profesor Dr. de la Spitalul Militar, care m-a operat cu laser, in 1991. Studenta dvs. care va admira mult, promotia 1990-1995, Fac. Constructii Civile. Odihneasca-se in pace!

    RăspundețiȘtergere